در پی سه روز متوالی قطعی دستگاه POS ناکارامد بانک ملی، و ناپاسخگویی شرکت نابسامان پرداخت الکترونیک سامان، متن زیر توسط تعدادی از همکاران تهیه و نهایی شده و در اختیار کلیه همکاران قرار گرفته تا به صورت واحد توسط همکاران مختلف در استانهای کشور پرینت و به امضای سردفتران و دفتریاران گرامی برسد تا پس از تجمیع کلیه ی طومارهای تهیه شده، جهت پیگیری از مرکز اقدام شود:
باسمه تعالی
ریاست محترم سازمان ثبت اسناد و املاک کشور
جناب آقای دکتر تویسرکانی
با سلام و احترام و آرزوی قبولی طاعات و عبادات؛
احتراما به استحضار می رساند پس از آغاز به کار فعالیت سامانه ثبت الکترونیک اسناد در دفاتر اسناد رسمی و وابستگی رسمی و مستقیم تنظیم اسناد به دستگاه pos برای واریز وجوه اسناد به صورت الکترونیک، ناکارامدی دستگاههای pos بانک ملی و شرکت پشتیبانی آن بیش از پیش نمایان شده است. دستگاهی که موجی از مشکلات حاد و جدی را در دفاتر اسناد رسمی برای مردم و دفاتر ایجاد نموده و ناکارامدی و بی نظمی عملکرد این دستگاه و مشکلات مالی متعدد آن از یکسو و ناتوانی در پشتیبانی مناسب شرکت پرداخت الکترونیک سامان که درعین نابسامانی با مشکلات متعدد داخلی خود نیز ظاهرا روبروست که یارای پاسخگویی به بخش دفاتر اسناد رسمی را ندارد اگرچه که مدتهاست غیرقابل تحمل شده است اما دیگر کار بجایی رسیده که هم موجبات خسارات هنگفت مادی و معنوی و اعتباری برای دفاتر اسناد رسمی و حقوق دولتی را فراهم نموده هم مردم را در امور مرتبط با دفترخانه ها دچار مشکلات و مشقت فراوانی نموده و صبری برای تحمل مصائب ناشی از این بلای خانمانسوز باقی نمانده است.
مشکلات عدیده از جمله تاخیر مدید مدت و بی نظمی شدید در بازگشت وجوه واریزی به حساب سردفتر، اشتباهات متعدد در بازگشت وجوه به صاحبان حساب، اختلال مکرر در تراکنش ها و تکثر شدید تراکنشهای ناموفق، انتخاب شرکتی ناکارا برای پشتیبانی از سیستم پرداخت الکترونیک بانک با توانایی ضعیف، کادر پشتیبانی غیرمتخصص با برخوردهای نامناسب، عدم وجود بخش بازرسی برای ارجاع شکایات و اعتراضات،(به اذعان اپراتورهای خود سیستم)، اشکالات متعدد در ارائه مفید خدمات، رفتارهای دون شان شرکت پشتیبان در پاسخ به مشکلات سیستم و بسیاری مسائل دیگر که تنها بخش کوچکی از مشکلات این سیستم است اگرچه روال تنظیم اسناد در دفاتر اسناد رسمی را با خلل جدی مواجه کرده است اما مهم تر از آن اینکه موجبات خساراتی جبران ناپذیر به حقوق عامه و مردم و نیز دفاتر اسناد رسمی شده است.
و اینک که این مشکل در قطعی فراگیر و کشوری و حیرت انگیز دستگاه pos دفترخانه ها در سه روز مستمر 12و11و10 تیرماه، اوضاع دفترخانه ها را دچار بحرانی ویژه نموده و خسارتهای هنگفتی برای مردم را از حیث عدم تنظیم اسنادشان در محاضر موجب شده است، خواستار رسیدگی جدی و رسمی آن مقام محترم برای پایان به این درد مستدام را داریم. شایان ذکر است که این مشکلات که از هنگام آغاز به کار این شرکت نیز وجود داشت، مدت مدیدی است که همچنان به قوت خود باقیست لیکن در فرایند ثبت آنی، که نیازمند پشتیبانی کامل و فعالیت بدون اشکال این سیستم است، این شرکت با ناپاسخگو بودن در مقابل دفاتر اسناد رسمی، دفاتر را در مواجهه با مردم دچار مسائل متعدد و اعتراضات فراوان نموده که به نارضایتی از سیستم ثبتی و دفاتر اسناد رسمی منجر گردیده است. متمنی است در خصوص "نابسامانی" های متعدد ابتدا سیستم واریز وجوه بانک ملی و در ثانی شرکت سامان الکترونیک، تدبیر در شان پروژه ثبت آنی، نموده و درصورت ناتوانی این سیستم از پشتیبانی دفاتر اسناد رسمی (که طبق اظهارات مکرر اپراتورهای این شرکت اعتراف به ناتوانی از پاسخگویی به حجم مطالبات و رسیدگی به مشکلات دفاتر به علت وسعت کار و گستردگی موضوع شرکت می نمایند) دستور مقتصی در خصوص اقدام به جایگزینی بانک پاسخگو در راستای واریز وجوهات سند با پشتیبانی شرکتی پاسخگو و "بسامان" صادر فرمایید.
ضمن اینکه از آنجا که در دفاتر متعددی که مستندات آن موجود است موارد متعددی از تخطی و اشتباهات فاحش این دستگاه اعم از برداشتهای سنگین از حساب مشتری و عدم واریز/برگشت وجوه به حساب مربوطه، بی نظمی شدید در واریز مبالغ دریافتی توسط این دستگاه به حساب دفتر، و تراکنشهای ناموفق با برداشت از حساب ارباب رجوع یا سردفتر بدون بازگردانی به حساب مرجع و بی اثر بودن پیگیری صاحبان حساب برای مطالبه ی حق خود در زمینه های تخطی های مذکور نیز مورد اعتراض شدید همکاران بوده و هست و جدای از زیان مالی و اعتباری به دفاتر، بر اساس مدارک موجود و گزارشهای پلیس که حاکی از درگیری ارباب رجوع با اهالی دفاتر اسناد رسمی شده و موجبات هتک حرمت و شان جایگاه کتابت را فراهم نموده خواهشمند است در صورت صلاحدید دستور مقتضی برای تسریع در شفافیت و رسیدگی به این مشکلات و خسارات وارده به دفاتر در این زمینه که همگی مستند و مستدل هستند و نیز تغییر بانک مربوطه و شرکت پشتیبان واریز وجوه دفاتر اسناد رسمی صادر فرمایید.
با سپاس فراوان
جمعی از سردفتران و دفتریاران اسناد رسمی
-رونوشت:
- دفتر توسعه و فناوری اطلاعات سازمان ثبت اسناد و املاک کشور
- کانون سردفتران و دفتریاران تهران
- جامعه سردفتران و دفتریاران استان _________